Roadtrip deel 2 en terug naar huis…

Sawubona!

Voor de laatste keer een bericht op deze blog, want inmiddels ben ik weer heel huids terug in Nederland.

Het was een onvergetelijk mooie reis en met een heimwee gevoel zal ik jullie nog een kort verslagje geven over de laatste week.

Na ons avontuur in het Kruger National Parc was het tijd om een lange rit te gaan maken met de auto met eindbestemming: Swaziland.

Omdat we ongeveer in het midden van het Kruger sliepen, begon de rit met een lange safaririt helemaal naar het zuiden van het park. Onze tank was bijna leeg en we dachten dat we aan het eind van het park nog wel een tankstation zouden tegenkomen. (Bij elke gate was er een aanwezig, helaas niet bij de gate waar wij naar toe moesten…) Lichtelijk in paniek zagen we het lampje branden van de reservetank en moesten we toch echt op zoek naar een tankstation…

Na zo ongeveer 50 kilometer, met veel files vanwege wegwerkzaamheden, kwamen we eindelijk bij een dorpje aan met een tankstation!! Was een opluchting… we zagen onszelf al langs de kant staan, twee Westerse toeristen met al hun hebben en houden in een arm dorpje waar overal bedelaars rondliepen… geen fijne gedachte! Gelukkig vonden we dus op tijd een tankstation en konden we weer door naar de grensovergang voor Swaziland.

Eenmaal aangekomen in het Mlilwane National Park konden we meteen aan tafel voor het diner in het restaurant :)

Ons hutje stond aan het eind van het park waardoor we ongelofelijk mooi uitzicht hadden over de bergen en over dag kwamen verschillende dieren even langs om te buurten. Zo kwamen er kleine Pumba’s (wrattenzwijntjes), Kudu’s (antilopen) en zelfs zebra’s meerdere keren langs!

Zaterdagmorgen begon al vroeg met een heerlijk ontbijtje met uitzicht op een meertje met krokodillen. We besloten om een wandelroute te volgen door het gebied en kwamen tijdens de wandeling weer veel dieren tegen. Een zebra kwam zelfs naar ons toe en bleef op 1 meter afstand staan.. wauw!!

Na deze stevige wandeling was het tijd om op een paard het gebied te verkennen! Voor mij de eerste keer dat ik op zo’n beest zat… best wel hoog, maar heel tof!

Deze leuke dag sloten we af met een hele bijzondere sunsetdrive onder leiding van twee gidsen (en nul andere toeristen :D) naar de top van de berg. Eerst kregen we een mini-safari door het park en stopten we meerdere keren bij verschillende dieren. De gidsen vonden het zo leuk om van alles te vertellen, dat ze zelfs de tijd uit het oog verloren. In een snel tempo reden we de berg op, omdat de zon toch echt al best wel laag aan de horizon stond, gelukkig kwamen we nog net op tijd aan en konden we met z’n tweeën genieten van de mooiste zonsondergang van ons leven. On-ge-lo-fe-lijk mooi… er zijn geen woorden voor…

In Zuid-Afrika zakt de zon veel sneller dan in NL, binnen 10 minuten zie je de zon van heel hoog in stapjes naar beneden gaan en dan is het ook gelijk meteen donker, zo donker dat de sterrenhemel helemaal tot zijn recht komt…!

Na deze bijzonder mooie dag in Swaziland was het tijd om weer een lange rit met de auto te gaan maken, deze keer naar St. Lucia aan de Oostkust. Een toeristisch plaatsje aan de zee en een meer vol met nijlpaarden en krokodillen. Al snel hadden we het dorpje wel gezien, dus we hebben drie dagen lekker rustig aan gedaan. Heerlijk uitgewaaid op het strand, geluncht met uitzicht op krokodillen en nijlpaarden en een hele middag series gekeken.

Woensdag vertrokken we al vroeg richting de Drakensbergen. Het zou weer een lange autorit worden, en deze ging heel toevallig langs de stad Durban (waar ik vier weken geweest was). Er was geen tijd om even te stoppen, maar wel heel leuk om weer zo dichtbij te zijn! :D En nu kon Jori ook zien waar ik al die tijd was geweest!

Aan het eind van middag kwamen we aan bij ons kamp met hutjes waar we de laatste twee nachten zouden overnachten. Middag in het noordelijke gedeelte van de Drakensbergen. Wauw… weer zo’n mooie natuur en zo’n mooi uitzicht!!

Het was half 4 dus we besloten om nog een korte wandelroute te gaan lopen. De man van de receptie beviel ons de ‘Devils Hoek’ aan… (de naam zegt het al…) het was een ware hiketocht met een paar flink stijle bergen!! Pfoe… gelukkig bereikten we uiteindelijk toch de bergtop en was al het klimmen zeker niet voor niets geweest!

Onze laatste dag in het mooie Zuid-Afrika stond in het teken van een tweede hiketocht, maar nu een voor gevorderden, 16 kilometer! Wandelen, klimmen en zelfs op rotsen springen over een wilde rivier…! Nou, je komt jezelf wel behoorlijk tegen met zo’n tocht,, maar toen we weer terug in onze hut waren, konden we trots op onszelf zijn!

We sloten de vakantie af met een heerlijk diner bij een best wel chique hotel in de buurt. :)

Na een lange terugreis via Johannesburg en Qatar, kwamen we zaterdagmiddag aan op Schiphol. Ons ontvangstcomité was alvast naar het zuiden gereisd dus in Maastricht werden we door pap, mam en Cécile warm onthaald! :D

Met een toch wel sterk heimwee-gevoel denk ik terug aan de afgelopen 6 weken… eigenlijk zijn er geen woorden die omschrijven hoe mooi, bijzonder en onvergetelijk deze reis is geweest. Een hele goede combinatie om eerst vier weken vrijwilligerswerk te doen en daarna het land te ontdekken. Zuid-Afrika is een land vol verschillen, verschillen in culturen, arm en rijk, natuur, gewoonten enz…

Het mooiste wat mij is bijgebleven zijn de hartelijke mensen, de blije gezichten van de lieve kindjes op the Farm, de mooie olifanten en andere dieren in het wild (echt heel anders dan in de dierentuin!!) en de ongelofelijk mooie uitzichten over bergen, de zee en de suikerrietplantages.

Zuid-Afrika heeft een plekje gekregen in mijn hart en ik ga zeker nog een keer terug!

Nu is het tijd voor avontuur nummer 2: morgen is mijn eerste officiële werkdag en gaat het ‘volwassen leven’ van start!

Bedankt voor het meeleven, de leuke berichtjes van jullie allemaal en het lezen van deze blog!

Veel liefs :)

1. Helmie:
    21 augustus 2016
    Wat een ervaring rijker, dit nemen ze je nooit meer af. Zuid Afrika is prachtig, de mensen zijn vriendelijk, de natuur fantastisch en de dieren in het wild zoals het hoort. Geweldig dat je dit hebt gedaan.
    Heel veel succes morgen,
    Groetjes ook aan Jori
  2. Regine:
    21 augustus 2016
    WoW Claudia. Wat een heerlijk verhaal weer m te lezen.....ik kan me je gevoel heel goed voorstellen en een herinnering voor je leven.
    Nu komen er weer andere dingen op je pad en ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat worden.
    Houd me op de hoogte.
    Heel veel liefs, ook voor Jori.
    Regine