Kaapstad, regen en vrijwilligersdag

30 juli 2016 - Eston, Zuid-Afrika

Sawubona!

Time flies when you're having fun... Er zijn inmiddels al drie weken voorbij en dat betekent dat ik op de helft ben van deze mooie reis. Nog een week op The Farm en dan komt Jori ook naar Zuid-Afrika en kan onze reis samen beginnen! Stiekem kijk ik daar een beetje naar uit, maar met een dubbel gevoel, want dat betekent ook dat ik The Farm met alle lieve kindjes moet gaan verlaten... Gelukkig nog een week om extra te genieten van al het moois hier!

Afgelopen weekend was ik samen met Linda, een medevrijwilliger van the Farm, vier dagen naar Kaapstad. Na vrijdag een dag de toerist uitgehangen te hebben op Robbeneiland en Waterfront, gingen we zaterdag naar Cape Point. Na een heerlijk ontbijt in het hostel werden we om 8:15uur opgehaald door Mark en Freddie van de Bazbus. Samen met nog zo'n 20 andere reizigers gingen we op weg naar Cape Point. Tussendoor stopten we op verschillende plekken: Houtbay, Chapmans Peak, Simonstown, het Table Mountain National Parc, Kaap de Goede Hoop en uiteindelijk bij Cape Point.
Nadat we alle reizigers hadden opgehaald, kon het avontuur beginnen. Mark (de gids) en Freddie (de chauffeur) spraken beide Engels en Sud African dus zij vonden het heel leuk dat er twee Nederlanders mee gingen, haha! Ook al konden wij er vrij weinig van maken...
Al snel stopten we bij de eerste bestemming: Houtbay. Een vissersplaatsje in een inham tussen berg en oceaan. Vanuit Houtbay is het heel gebruikelijk om met een klein bootje vol toeristen een stukje te varen naar het Duiker Island om daar zeeleeuwen te spotten. Daar konden wij natuurlijk geen nee tegen zeggen, dus samen met zo'n 30 andere toeristen trotseerden we de wilde zee om een paar kliekjes te schieten van deze beesten. Ze maken een heel grappig geluid en liggen vrijwel de hele dag lekker van de zon te genieten. Toch was ik blij toen we weer op het vaste land waren, want zeeziek wordt je er wel van, haha!
Om mooi uitzicht te krijgen op Houtbay, stopten we na een stukje rijden op een van de mooiste wegen van de wereld Chapmans Peak, zodat we weer wat mooie foto's konden maken en konden genieten van een lekkere snack. Een groepsfoto kon natuurlijk niet ontbreken dus ook die werd gemaakt.
Op naar de pinguïns in Simon's Town (Boulders Beach)! Wat een leuke beesten zijn dat en er waren heel veel kleintjes bij! :D ik moest meteen denken aan de film Happy Feet, maar echt dansen deden ze natuurlijk niet.
Voordat we naar Kaap de Goede Hoop gingen, was het tijd om te lunchen. Dit deden we bij een tussenstop in het Table Mountain National Parc, Buffelfontein genaamd. De Bazbus had een heerlijke uitgebreide lunch voor ons meegenomen dus dat was genieten. Het zonnetje scheen, maar toch was het erg koud...
Uiteindelijk kwamen we aan bij Kaap de Goede Hoop, maar net toen we een foto konden maken van het bekende naambord, begon het ineens hard te regenen! Dus we renden snel terug naar onze bus om de bui even af te wachten. Toen het weer droog was, was er net een bus vol Japanners aangekomen,,, ik moet zeggen dat ik die nog niet eerder had gezien hier in Zuid-Afrika, maar ze zijn er dus toch.
Wat een mooi uitzicht, zo'n raar idee dat aan de andere kant van die oceaan Antarctica ligt en verder niks meer... Maar dit was niet het eindpunt van de Tour, dat was Cape Point. Een hoger gelegen rots met een vuurtoren (inmiddels een tweede, omdat de eerste niet op de juiste plek stond en eigenlijk alleen maar voor problemen zorgde). Ongelooflijk mooi uitzicht, overal waar je kijkt zie je de zee. De zee is heel wild en het waaide hard, deze wind komt rechtstreeks van de Zuidpool af! Heel bijzonder om daar te zijn.
De gids zei dat we maar 40 minuten zouden blijven en dan weer op weg zouden gaan naar Kaapstad, dus toen Linda en ik eindelijk boven waren, moesten we weer erg haasten om naar beneden te komen. Nou, rennend van een berg af, is geen goed idee... En toen we beneden waren, was er nog niemand... Zul je altijd zien.
Tijdens de hele Tour vertelde de gids heel veel (te veel) weetjes over de omgeving, zo ook dat er veel Baboons (apen) waren en dat je daar echt voor op moest passen. De hele reis geen een gezien, totdat we weer in het busje stapten voor de terugreis, een slim vrouwtje die een sandwich van een bezoeker gejat had! Was ik even blij dat we weer in het busje zaten, haha!
Onderweg hebben we ook nog twee struisvogels gespot en genoten van de bijzondere natuur!
Linda en ik sloten de dag af met een etentje bij de Mac, mét vegetarische burger!! En doken daarna lekker op tijd ons warme bedje in.

Toen brak Zondag onze laatste dag in Kaapstad alweer aan. Eindelijk scheen de zo'n weer en zagen we een heldere blauwe lucht boven de Tafelberg, yes eindelijk! Na een ontbijtje en het uitchecken, gingen we op pad. Maar voordat we naar de Tafelberg konden gaan, moesten we eerst onze Mycitypas voor de bus opladen (een soort OV-chipkaart). Dat kon bij de Spar om de hoek, maar toen we daar aan kwamen bleek de machine kapot te zijn en pas de volgende dag gemaakt te worden... Wat nu? Op zoek naar andere winkels haalde niks uit, want het was zondag. Dus we namen het risico om naar een groter busstation te reizen met hopelijk genoeg saldo, om hem daar vervolgens op te laden voor de hele dag. Dat lukte, maar we moesten weer helemaal terug omdat de Tafelberg dichtbij ons hostel was. Met een hele omweg kwamen we aan bij de kabelbaan. Een medewerker vroeg of we een e-ticket hadden, dat was niet het geval, dus ze wees ons naar de rij voor de tickets. We keken om en zagen tot onze grote verbazing een mega lange rij die wel zeker meer dan een uur ging duren... Oh no! Dat hadden we niet gepland... Om 3 uur moesten we weer uiterlijk richting het vliegveld voor onze vlucht terug... We besloten toch maar in de rij te gaan staan, want ja, wanneer ben je nu nog een keer bij de Tafelberg, nooit... Na uiteindelijk ander half uur buiten (in het zonnetje) en nog eens een half uur boven bij de kabelbaan te hebben gewacht, stonden we dan eindelijk op dé Tafelberg!! Sinds een paar jaar een van de 7 wereldwonderen, en dat is het zeker! Hoewel we maar een kwartier de tijd hadden, hebben we even heel erg genoten van het hele bijzondere uitzicht en snel wat foto's genomen om thuis ook nog te kunnen genieten en moesten we weer naar beneden. Je kunt je boven op de berg goed vermaken, omdat de top zo plat is (vandaar naam), kun je verschillende wandelroutes nemen en er is een winkel en een restaurant. Gelukkig waren we op tijd weer beneden voor een bus terug zodat we op tijd aankwamen op het vliegveld.
Helaas, bleek de busreis duurder te zijn dan we vooraf hadden gedacht, dus we mochten niet door de poortjes... Gelukkig zag de buschauffeur dat we Hollanders waren en dat we niet zo snel meer terug zouden komen, dus deed hij een oogje dicht en mochten we door naar het vliegveld!
Deze vlucht verliep een stuk beter en rond een uur of 8 waren we weer in Durban. Daar kwam Jodi ons na een half uur wachten (African Time) weer ophalen. Inmiddels was ook hier in Durban het weer omgeslagen en regende het super hard! Het duurde dus even voordat we weer veilig terug waren op The Farm.

Maandagmorgen was het weer tijd voor de day care. Het was nog steeds slecht weer dus we konden niet naar buiten met de kindjes. Heel toepasselijk heb ik de 'douchedruppel'-dans gedaan met de kindjes, ze vonden het heel leuk! Voor herhaling vatbaar dus! Ook hebben we lekker gedanst op muziek en een soort stopdas gedaan.
'S middags was er voor de basisschoolkinderen weer een huiswerkklas en heb ik een aantal jongens geholpen bij rekenen. Pfoe, dat was even inkomen,,, en dan ook nog in het Engels uitleggen! Maar na een uur zeiden ze dat ze het begrepen hadden :)
'S avonds was het een drukke bedoeling in het huis, omdat er zo'n 10 jongens van the Farm langskwamen.

Dinsdag regende het nog steeds. Al vroeg ging ik samen met een andere vrijwilliger naar de day care om daar mee te helpen en daarna gingen we met alle vrijwilligers plus een nieuwe (inmiddels zijn we met 10!) naar de shoppingmall in Pietermaritzburg. We zouden eigenlijk naar Durban gaan, maar dat kon vanwege het noodweer daar niet. Blijkbaar stonden daar heel veel straten blank en was er echt sinds 6 jaar niet meer zoveel regen gevallen. Daarom ging onze trip 'Durban By night' die avond ook niet door. We zouden met een politieagent als gids door de stad gaan voor een rondleiding, maar deze is nu verplaatst naar volgende week donderdag. Het was dus onverwachts tijd voor een chill-avondje met thee, fleecedekens en een meidenfilm op de bank! Heerlijk!

Woensdag moesten we weer vroeg uit de veren, want het was 'vrijwilligersdag'. Samen met alle andere vrijwilligers van Be More gingen we langs alle projecten in de omgeving van Durban. Ze kwamen als eerste langs bij ons omdat wij het verste van de stad af zitten. Ze kregen een welkomspraatje en een rondleiding over the Farm en daarna vertrokken we naar de andere projecten. Erg leuk om te zien wat de anderen allemaal doen. Veel verschillen kregen we te zien. Van een medisch project naar een project met straatjongeren en van een project met weeskinderen naar een groot gezin met geadopteerde kinderen. Vooral de laatste twee spraken mij erg aan!
Nadat we alle projecten gezien hadden, gingen we met iedereen een cocktail drinken en uiteten in een van de drie (!) veilige straten van Durban, Floridastreet. Heel bizar, er staan verspreid over de straat allemaal beveiligingsmannen...
Het was erg gezellig dus besloten ik en nog twee vrijwilligers van the Farm na het eten nog een cocktail te drinken. Het was alleen nog een hele klus om een taxi te vinden die ons naar the Farm kon brengen. The Farm heeft geen straatnaam en ligt echt in the middel of nowhere... Uiteindelijk na een lange reis, twee keer keren en veel 'mini-gebedjes' kwamen we met een hele opgeluchte chauffeur aan op the Farm! In het donker de weg herkennen is nog best lastig, haha!

Rise and Shine, donderdag was het weer tijd voor de day care! We konden weer fijn met z'n allen naar buiten want het zonnetje scheen weer! In de middag zou er eigenlijk een huiswerkklas zijn, maar de sleutel van het materialenhok was kwijt. Daarom hebben we met een aantal kinderen gevoetbald en toen ik even aan de kant stond om te kijken, raakte ik in gesprek met een man die op bezoek was bij familie op the Farm. En dat was me een vreemd gesprek... Laten we zeggen, aan het eind kreeg ik een huwelijksaanzoek en had hij een heel plan bedacht om genoeg geld bij elkaar te krijgen voor de bruidsschat, hahaha! Gelukkig kon ik zeggen dat ik al weer snel terug naar Nederland zou gaan en dat daar mijn lieve vriendje op me zat te wachten! :)
Rond 7 uur was het tijd voor onze 'afscheidsbraai' (hoewel we nog een week hier zijn, kwam het nu beter uit om deze nu te organiseren omdat een van de vrijwilligers deze week al afscheid nam). Er was worst voor iedereen en de huismoeders hadden een speciaal zulugerecht gemaakt: Seppe beans. Toen dat alles op was, was het tijd voor de bonteavond en werd er voor ons gezongen en gedanst, heel leuk! Na afloop was het natuurlijk tijd voor speeches en moesten ook wij een woordje doen... Spannend zeg voor zoveel mensen in het Engels..!
We hebben nog even lekker gedanst met iedereen en toen was het alweer bedtijd.

Gisteren was het heerlijk weer en hebben we veel buiten gespeeld met de kinderen. In de middag was er geen huiswerkklas dus hebben we lekker een filmpje gekeken en daarna ook nog even buitengespeeld. Een aantal vrijwilligers zijn dit weekend op weekendtrip dus het is nu even wat rustiger in huis. Met z'n zessen hebben we gegeten en daarna kwamen weer zo'n 10 jongens van het project en hebben we de hele avond uno gespeeld. Hilarisch hoe fanatiek sommigen zijn en ze drinken hier thee met zo'n drie grote scheppen suiker, bah!

Zo meteen gaan we samen met Jodi naar het Lionsparc waar leeuwen en olifanten te zien zijn! Daar heb ik heel veel zin in!

Hoe is het in Nederland? Wat minder warm? Is iedereen lekker aan het genieten van de vakantie?

Tot snel weer!
Veel liefs

1. Ernst:
    30 juli 2016
    Weer een prachtig verhaal, Claudia. Je bent volop aan het genieten. Gelukkig voor jou komt Jori binnenkort jouw kant op I.p.v. dat Jij eerst naar Nederland moet om hem te zien. Was je toch bijna getrouwd geweest . Leuk om te lezen wat je zoal mee maakt op en buiten the Farm. Geniet ze verder.
  2. Ernst:
    31 juli 2016
    Hallo Claudia. Weer een geweldig verhaal. Daardoor krijg ik duidelijk beeld van wat je beleeft en waar je mee bezig bent...
    Geniet nog van je kids in de day care en dan volgende week alweer samen met Jori verder genieten.
    gr. Miek
  3. Jana:
    31 juli 2016
    Ha Claud! Ik heb een inhaalslag gemaakt met lezen, ik ben helemaal bij nu. Leuk om te lezen zeg, wat een avontuur! Fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat je lekker aan het genieten bent. En stiekem was het voor mezelf ook leuk om te lezen, want (bijna) alles komt me zo bekend voor. Er staat jou en Jori nog een mooie reis te wachten, geloof mij maar! Veel plezier je laatste weekje op de farm. x Jana
  4. Jos en Karin:
    2 augustus 2016
    TE mooi om waar te zijn die fotoserie!!!!
    Wauw, heel indrukwekkend.