Avontuur 2.0: Roadtrip door Zuid-Afrika!

11 augustus 2016 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Sawubona!

Alweer een tijdje geleden dat ik een reisverhaal heb gepost. Deze keer niet vanuit Durban, maar vanuit het Kruger National Parc! En niet alleen, maar samen met Jori, jeej! :)

De laatste twee dagen op het project vlogen om…
Donderdag kwam een grote groep Worldmappers (jongeren in de leeftijd van 14 t/m 18 jaar die een rondreis maken door ZA) langs om mee te helpen op het project. Een drukke bedoeling, maar het waren betrokken meiden.
Lekker vroeg uit de veren, zodat we nog genoeg tijd hadden om door te brengen met de kids. Terwijl ik samen met een aantal vrijwilligers en worldmappers de day care draaiende hield, kreeg de speeltuin een nieuw likje verf en werden alle gesponsorde kleren (dozen vol) uitgezocht om uitgedeeld te kunnen worden!
’s avonds kwamen alle ‘big boys’ voor de ‘big boys night’ naar het vrijwilligershuis om van onze laatste avond een feestje te maken. Er werd voetbal gekeken, gekaart en een aantal bakten ‘fatcookies’ (oliebollen). Een erg gezellige bedoeling!

Vrijdag was het dan toch echt tijd om de backpack klaar te zetten en te wachten tot het tijd was om richting treinstation te vertrekken. Samen met twee andere vrijwilligers vertrok ik pas om 2 uur. Met een knoop in onze maag genoten we nog even volop van onze laatste uurtjes op the Farm en na de lunch was het toch echt tijd om afscheid te nemen… Met een traan een dubbel gevoel stapten we in de auto richting vliegveld en treinstation.

Aangekomen op het treinstation in Durban begon mijn tweede avontuur! Ik stond er vanaf nu helemaal alleen voor… Van tevoren had ik al verschillende verhalen gehoord dat het een ‘bijzondere’ en ‘spannende’ ervaring zou worden. Het treinstation zag er oud en vervallen uit en overal waren zwarte Afrikanen souvenirs aan het verkopen. Gelukkig vond ik al snel een informatieloket waar ik goed geholpen werd en al snel te weten kwam waar ik mijn treinticket kon ophalen en waar ik vervolgens nog twee uur kon wachten.
Die twee uur waren zo’n beetje de meest spannende uren van de hele reis… Daar zat ik dan in een wachtkamer vol zwarte Afrikanen, met mijn Westerse kleren en mijn backpack. Precies op tijd konden we in de trein en werd al snel duidelijk dat ik een eigen kamer had met een prima bed, een wastafel, een tafeltje en zelfs stopcontacten! De reis naar Jo’burg kon beginnen! De treinreis duurde zo’n 15 uur en gelukkig was ik al snel erg moe van alle indrukken van de hele week dus viel ik snel in slaap. Op de harde geluiden van het treinstel na, heb ik prima geslapen en werd ik precies op tijd wakker op de zonsopgang mee te pikken: WAUW!
Rond half 10 kwam ik aan op het treinstation in Johannesburg en daar zou een taxi op mij wachten. Johannesburg is een van de grootste en onveiligste steden van ZA dus ik was op mijn hoede, toch stonk ik er in om de hulp aan te nemen van een ‘safety-guard’ die wel even de taxi zou bellen en zou afspreken waar hij precies naar toe moest komen. Dat idee leek mij natuurlijk ideaal… totdat hij na het telefoontje begon over geld en dat hij voor mij zou zorgen en bladiebla… Na hem veel te veel rand te hebben betaald, hield hij zich gelukkig wel aan zijn beloften en kwam na een uur wachten eindelijk de taxi aangereden!
De taxichauffeur was gelukkig erg aardig en heette ‘Trust’ dus vertrouwen kon ik hem vast!
Al snel kwam ik aan bij het hotel en kon ik meteen door naar de hotelkamer. Nog geen 2 minuten daar en er werd al op de deur geklopt: Aaaaaahhhh daar was Jori!!!!! Eindelijk na een maand waren we weer herenigd!! Zó fijn, maar ook zó bizar…!
Stonden we daar ineens in een hotelkamer in Johannesburg..!
Het was een heerlijk luxe hotel (in vergelijking tot de Farm) met restaurant en zwembad, dus we hebben de hele dag lekker op ons gemakje gedaan.

Om half 7 ging al lekker vroeg de wekker, want na een heerlijk ontbijtje zouden we onze reisadviseur ontmoeten voor informatie over de roadtrip die we de komende twee weken zouden gaan maken. Hij gaf ons tips over de veiligheid, het verkeer, het geven van fooi enz… Ook gaf hij een gedetailleerde routebeschrijving voor de eerste bestemming, want een GPS of TomTom was niet aanwezig in onze huurauto.
Na het uitchecken namen we de shuttle richting het vliegveld en haalden we onze huurauto op. Een witte Toyota Etios, niet echt een safariauto maar verder een prima ;)

Jori ging als eerst de uitdaging aan om het Zuid-Afrikaanse verkeer te trotseren. Ze rijden hier net als in Engeland aan de linkerkant van de weg en het stuur zit dus ook aan de andere kant… even wennen dus, haha! Ik nam de taak op me om op een lekker ouderwetse manier de weg te wijzen met behulp van een papieren kaart. :D De roadtrip was van start!

Na zo’n 2 uur rijden namen we een tussenstop bij het toeristische plaatsje Dullstroom voor een heerlijke lunch. Maar voordat we daar daadwerkelijke aankwamen, reden we eerst nog een zuludorp in… oeps!! Voor Jori even een spannende ervaring, haha! :D
330 kilometer later, kwamen we aan op onze eerste bestemming: Graskop! Een voormalig mijnwerkersdorpje dat nu omgebouwd is tot toeristisch oord. Voor twee nachten sliepen we in een prima hotel met overal plaatselijke kunstwerken.
De Lonely Planet raadde ons aan om te gaan eten bij Harrie’s Pancakes, dat leek ons wel wat! En lekker dat de pannenkoeken waren… mmm! Bijna net zo lekker als die van de Pannenkoekenbakker in Plasmolen :D

Maandag genoten we eerst van een lekker ontbijt in het hotel om vervolgens de Panoramaroute te gaan ontdekken. Deze route loopt door het berggebied met als tussenstops ‘God’s Window’ (Wat een uitzicht!!), Bourkey’s Potholes (kolkgaten in rotsen gemaakt door watervallen) en eindbestemming uitzicht over Blyde River Canyon (Prachtig!!). Deze route was zeker de moeite waard, alleen kreeg ik halverwege steeds meer last van griepverschijnselen… buikpijn, rugpijn, spierpijn, misselijk, duizelig en zelfs koorts… echt genieten lukte dus niet helemaal, maar gelukkig hebben we daar de fotocamera voor, zodat ik er later nog van kan genieten!
Op de terugweg naar Graskop leek het ons leuk om een andere route te nemen. Helaas wat minder spectaculair dan de heenweg en veel meer kronkelwegen, maar ondanks dat was het uitzicht toch de moeite waard. Na een korte pauze bij het mijnwerkersdorpje Pelgrims Rest, kwamen we eind van de middag weer aan in ons hotel, waar ik snel in bed dook om even bij te komen…
’s avonds zijn we uit eten gegaan bij een typisch Afrikaans restaurant en genoten we van heerlijke rode wijn. De wijn deed mij even vergeten dat ik eigenlijk best wel ziek aan het worden was, maar toen we weer in het hotel terug kwamen, werd ik daar toch weer aan herinnerd. Vroeg naar bed dus maar..!

Dinsdag was de koorts gelukkig een beetje weggetrokken en was ik weer redelijk fit. Na weer een lekker ontbijtje in het hotel vertrokken we richting het Kruger Park!! Het was dik 2 uur rijden voordat we aankwamen bij onze gate, de Orpen Gate.
Voor drie nachten slapen we hier in een hele gave safaritent midden in de bushbush. Een hele toffe ervaring. We moeten ons eten heel goed verstoppen, want overal zitten bavianen op de loer! en zodra het donker wordt hoor je allemaal spannende dierengeluiden! (’s nachts hoorden we zelfs leeuwengebrul :O)
We hebben inmiddels al verschillende safariritten gemaakt door het park en al heel veel dieren mogen zien. Het landschap is hier veel droger en vlakker dan het Hluhluwe park waar ik een paar weken terug was. Daardoor kun je de dieren van veel dichterbij zien.
Gisteravond hebben we een gamedrive in een echte safarijeep gedaan. Het werd langzaam steeds donkerder, dus de roofdieren werden wakker. Met zaklampen gingen we opzoek naar ogen, maar de echte grote roofdieren zoals het luipaard bleef voor ons verstopt.
Tot nu toe hebben we heel veel olifanten, giraffen, buffels en impala’s gezien en zelfs meerdere keren leeuwen én vandaag zagen we als klapper op de vuurpijl het luipaard!!!

Gelukkig voel ik me weer een stuk beter en lijkt het erop dat de bacteriële infectie die ik opgelopen had, weggetrokken is. Heel fijn, want ziek zijn op zo’n mooie bijzondere plek is echt echt echt niet leuk!
Morgen vertrekken we naar een ander land: Swaziland. Erg benieuwd wat ons daar weer te wachten staat! Maar voordat we daar aankomen, gaat onze route door het Krugerpark,,, wie weet spotten we nog een paar neushoorns, dan heeft Jori ook alle 5 van the big five gezien!

Veel liefs vanuit het zonnige maar koude Kruger Park!

1. Ernst:
    11 augustus 2016
    Geweldige verhalen weer, Claudia en nu heerlijk samen met Jori genieten van de rest van jouw avontuur in Zuid Afrika. Ben heel benieuwd naar je foto's en het vervolg in Swaziland. Hopelijk blijf je nu gezond en kun je ook volop blijven genieten.
  2. Angela:
    13 augustus 2016
    Wauw,Claudia wat maak je veel mee, fijn dat je herenigd bent met Jori! Maar volgens mij kan geen een pannenkoek het tippen aan de pannekoeken van de pkb
    Groetjes Angela