Leeuwen, Olifanten en de laatste week op het project...

3 augustus 2016 - Eston, Zuid-Afrika

Sawubona!

De laatste week op het project is in volle gang. Nog maar twee dagen en dan ga ik samen met drie andere vrijwilligers het project verlaten. Maar elk einde is weer een nieuw begin, dit keer het begin van een nieuw avontuur samen met Jori! Dubbele gevoelens dus...

Zaterdagmorgen werden we rond 10 uur opgehaald door Jodi en gingen we naar het Lionsparc hier ongeveer driekwartier vandaan. Het park bestaat dus vooral uit leeuwen. Deze leeuwen leven in een groot reservoir en worden omstebeurt naar een kleiner hok gebracht waar toeristen doorheen mogen rijden om ze van dichtbij te zien. Voordat we dit hok binnen reden met de 4x4 van Jodi, kregen we een paar regels te horen. Ramen dicht, doorrijden als de leeuw te dichtbij komt en vooral niet je handen naar buiten steken. We waren best wel gespannen, omdat we niet goed wisten wat we konden verwachten en het blijven natuurlijk wel roofdieren...
Jeetje wat zijn het mooie beesten, ongelooflijk! We konden heel dichtbij ze komen. Er waren in totaal 9 leeuwen, waarvan twee vrouwtjes. Je kon een rondje rijden door het hok en dan was het eigenlijk al klaar, maar Jodi was zo'n fan van de leeuwen dat we uiteindelijk 5 rondjes hebben gereden en zelfs stil gingen staan op een plek waar het eigenlijk niet mocht, maar de leeuwen lagen daar met vier bij elkaar, dus het was zeker de moeite! Echt genieten!
En toen was het tijd om om het leeuwenreservoir heen te rijden en op zoek te gaan naar de olifanten die daar leven. Al snel kwamen we er vier tegen. Er was ook een soort bewaker bij die Jodi goed kende. Daar hadden we geluk mee, want voor 10 rand (6 eurocent) mochten uit de auto om een foto te maken met een van de olifanten. Zo gaaf!! Ein-de-lijk heb ik na jaren dromen olifanten in het echt gezien én aangeraakt! Ik had een appel in mijn tas en die mocht ik aan de olifant geven. De olifant heette Emma en was erg nieuwsgierig. Ze kwam zelfs met haar slurf naar binnen door het raampje, hilarisch! Echt ontzettend tof om die dieren in het wild te zien van zo dichtbij... Ze zijn echt enorm groot en ze lopen overal waar ze maar willen, ongeacht dat er bomen staan!
Het duurde wel even voordat we een goede foto hadden kunnen nemen, want tussendoor moesten we steeds weer terug in de auto omdat er andere toeristen aankwamen. Zij mochten natuurlijk niet zien dat wij er uit gingen, want dan zouden zij dat ook willen, haha.
Na nog een ritje door de mooie natuur kwamen we met een erg voldaan gevoel terug aan op The Farm. Daar hebben we na de lunch nog even met de kinderen gespeeld en de jongens kwamen voetbal bij ons in het vrijwilligershuis kijken. Het was blijkbaar een spannende wedstrijd tussen twee Zuid-Afrikaanse teams. 'S avonds hebben we het lekker rustig aan gedaan.

Zondagmorgen was er een kerkdienst in het boyshuis. Daar was ik wel benieuwd naar! Helaas verliep hij anders dan normaal, omdat de dominee niet gekomen was. Ze zongen heel veel typische Zulu-nummers afgewisseld met preken door verschillende mensen. Ook hebben ze wel drie keer hardop gebeden en kwam het echt vanuit hun tenen. Hoewel ik er niks van heb verstaan, vond ik het wel een leuke ervaring om mee te maken!
Na de dienst waren we ineens allemaal erg moe, maar we bedachten om een feestje te gaan bouwen met de kinderen. Een vrijwilliger had schminkspullen meegenomen en een andere ballonnen, dus daar konden we wel wat mee! De kinderen vonden het geweldig! Ze wilden allemaal geschminkt worden als tijger of als vlinder en vermaakten zich prima met de ballonnen. Kwam mijn vier jaar schmink-ervaring in het Zoo Parc toch nog van pas!
Met een voldaan gevoel hebben we de rest van de dag rustig aan gedaan. We hebben hier een tv met dvd-speler dus we konden Harry Potter kijken :)
Het was wel weer even wennen toen een aantal vrijwilligers terug kwamen van hun weekendtrips. ;)

De volgende dag was het alweer maandag en stond de Victoria Street Market op de planning. Een overdekte markt in Durban met allemaal souvenirs en typische Afrikaanse spulletjes. Ook Aziatische winkeltjes met allemaal kruiden, want er wonen veel Indiërs in Durban. Overigens is dit een van weinige markten die veilig is om als toerist te bezoeken.
Jodi ging weer met ons mee en leidde ons door de winkeltjes. De mensen waren heel aardig en hartelijk en natuurlijk een beetje opdringerig, maar als je nee zei, hielden ze gelukkig op. Natuurlijk hebben we een aantal leuke souveniertjes gekocht en daar ook geluncht.
We waren nog niet eerder echt in Durban zelf geweest, dus toen we aankwamen keken we onze ogen uit. We vielen erg op met een bus vol blanke mensen...
Het is een drukke volle stad met veel verschillen tussen rijk en arm... Je ziet grote villa's en daarnaast kleine 'huisjes'... Heftig om te zien.
We waren rond een uur of 5 weer thuis en toen moesten we snel koken, want om 7 uur kwamen de little boys voor de 'Little Boys Night'. Samen met zo'n 14 jongetjes in de leeftijd van 6 tot 14 jaar hebben we de film Rio gekeken en daarna lekker gedanst op typische Afrikaanse popmuziek. WoW, wat kunnen die jongens dansen! En,,, ze vochten zo ongeveer om de chips die ze kregen. Ze gingen met een volle buik weer naar huis en hadden zeker een leuke avond gehad!
Daarna hebben we nog lekker een wijntje gedronken en uno gespeeld met wat vrijwiligers, erg gezellig!

Dinsdag is de vaste boodschappendag dus ook deze dag gingen we naar het winkelcentrum in Pietermaritzburg. We gingen al vroeg zodat we konden ontbijten bij de Mugg and Bean. Heerlijke pancakes met appel, kaneel en slagroom, jammie! De avond er voor was er een gat in mijn oude versleten broek gekomen, dus tijd om op broekenjacht te gaan!
Toen we terug kwamen, heb ik nog even lekker met de kindjes gespeeld. Na een lekkere tomatensoep, kwamen de big girls voor de 'Big Girls Night'. Er kwamen er acht in totaal. Ik verbaasde me over de dames die kwamen, want ik had van tevoren niet gedacht dat die dames nog zo jong waren... Ze waren tussen de 15 en 25 jaar en op zo'n drie na hebben ze allemaal al een of twee kinderen... Ik zag ze tot gisteravond als moeders van de day care kinderen, maar het zijn dus eigenlijk zelf nog kinderen. Het contact gaat wat moeizamer met deze meiden, omdat zij heel goed weten dat de vrijwilligers altijd weer weg gaan en in het verleden vaak wat vrijwilligers in vertrouwen hadden genomen en daarna door ze verlaten werden... Toch was het een gezellige avond, we hebben ze goed verwend met nagellak, zelfgebakken cake, chips en hun favoriete zulu-series.

Vandaag was een nationale vrije dag, omdat de verkiezingen vandaag zijn. Alle kinderen waren vrij en omdat een vrijwilliger sponsorgeld had opgehaald, was het tijd voor een schoolreisje! Met alle day care kinderen, zo'n 21 in totaal, in de bus op naar de kinderboerderij! Ze vonden het geweldig! Sommige kinderen waren nog nooit van het terrein afgeweest en vonden alleen de busreis al een heel avontuur!
Na een uurtje kwamen we aan en kwamen we meteen al wat schapen en konijntjes tegen. Er waren paarden, ezels, lama's, struisvogels, geitjes, kippen, konijnen, varkens en een kameleon. De kinderen keken hun ogen uit maar waren ook bang voor de dieren. Gelukkig was er ook een leuke speeltuin, dus de kinderen hebben zich goed vermaakt. Iedereen kreeg een hotdog, zakje chips en snoepjes. Het was een groot kinderfeest en op de terugweg lag bijna iedereen te slapen.

Vanavond hebben we even een avondje niks, dus tijd om mijn backpack weer in te gaan pakken, want vrijdag ga ik met de slaaptrein naar Johannesburg. Morgen is officieel alweer de laatste dag op The Farm... Het is heel snel gegaan!
Morgen komt een grote groep Worldmappers (een groep jongeren die een rondreis maken door Zuid-Afrika en op verschillende projecten van Be more mee gaan helpen). We gaan met z'n allen alle geschonken kleren uitzoeken zodat ze uitgedeeld kunnen worden. Ook ga ik nog even heel goed genieten van alle lieve kindjes! 'S avonds komen de oudere jongens voor de 'Big Boys Night' en gaan we fatcookies (een soort oliebollen) bakken. Ik ben benieuwd!

Tot snel weer, de volgende keer vanuit een andere plaats dan Durban!

Veel liefs