Jarig en naar Kaapstad!

22 juli 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Sawubona!

Hier een bericht vanuit het mooie Kaapstad!
Woensdag was ik jarig en werd ik eerst door alle vrijwilligers gefeliciteerd en werd er op de day care door alle kindjes voor mij gezongen!
Het was erg warm die dag, dus we deden rustig aan. Na het helpen bij de day care hadden we even pauze en zou daarna de huiswerkklas beginnen, maar omdat de kinderen te laat uit school kwamen, ging deze niet door. De kinderen worden rond 3 uur opgehaald door Don met een grote bus en kleden zich dan om. Hun schooluniform moet gelijk gewassen worden, anders is het niet droog voor de volgende dag. Ieder kind heeft maar een schooluniform en zonder dat uniform mag je niet naar school. Het komt dus regelmatig voor dat de schooluniformen niet schoon zijn of niet droog zijn en dat daardoor de kinderen een dag thuis blijven...
Om 5 uur kwamen de vrijwilligers thuis die naar een markt waren geweest en hebben we met z'n allen taart gegeten en kreeg ik cadeautjes. Super lief van de meiden!!
Na het eten van mijn favoriete eten, wraps, gingen we naar the Farm. Laura en ik moesten nog even wachten en vervolgens als eerste naar binnen. Toen we binnenkwamen, werd er door iedereen "happy birthday" gezongen. Wauw, wat bijzonder!! Zo'n 70 mensen die voor jou zingen!
En er was cake! Twee grote taarten stonden klaar met kaarsjes die wij natuurlijk moesten uitblazen! En daarna kregen we van de kindjes van de day care een mooie tekening, ook was de zaal van het boyshuis helemaal versierd!!
Toen iedereen een stukje van de taart gekregen had, werd er een zuludans opgevoerd door de jongens! Heel bijzonder! Ze blijven een soort melodie en tekst herhalen en klappen hierbij, een van de jongens danst op de muziek en gooit zijn been in de lucht en precies op de klap, stampt hij op de grond. Deze dans hadden we ook gezien in het nagemaakte zuludorp de vrijdag voor de safari. Wij dachten toen allemaal dat het maar een toneelstuk was en dat het helemaal niet echt was, maar dus wel!
Om 8 uur moesten alle meiden het boyshuis verlaten en werd er door de jongens nog meer gedanst.
Wij besloten om naar het vrijwilligershuis te gaan om daar onder het genot van een wijntje lekker te dansen op de muziek van een muziekzender die lijkt op MTV. Later kwamen nog een paar jongens van the Farm om mee te feesten en toen het bijna twaalf uur was, konden we met z'n allen aftellen voor de verjaardag van Laura!
We doken snel ons bed in, want Linda en ik moesten vrijdagochtend weer vroeg op, omdat we naar Kaapstad gingen!

Vrijdag (gisteren) ging dus al vroeg de wekker en werden we door Jodi (dochter Don en Linda) opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Alles verliep soepel en om 11 uur vertrok het vliegtuig naar Kaapstad. Het was ongeveer 2 uur vliegen. Toen we gingen landen was het even wat minder leuk, omdat we allebei erg last kregen van onze oren! Waarschijnlijk kwam dat doordat we allebei heel erg verkouden zijn... Al die bacteriën van die kinderen ook :p!
Aangekomen op het vliegveld van Kaapstad, was het even zoeken hoe we nu precies bij ons hostel konden komen, gelukkig kregen we van verschillende mensen hulp en kwamen we uiteindelijk aan bij het juiste adres! We slapen in een heel mooi groot hostel met allemaal mooie gekleurde muren! Heerlijk om even verwend te worden, haha!
Het was erg bewolkt buiten, dus een bezoekje aan de Tafelberg zat er nog niet in. Na even bijgekomen te zijn van de reis, gingen we de stad ontdekken en op zoek naar een restaurantje om wat te gaan eten. Dat was nog een hele klus, omdat we blijkbaar de verkeerde kant op waren gelopen. Na een helse tocht van een paar kilometer stijgend en dalend, ontdekten we op de valreep een soort Irish pub waar we konden eten, en heel lekker ook!
Lekker op tijd keerden we terug naar het hostel, want we waren bekaf!

Na een nacht van zo'n tien uur slaap, waren we weer fris en fruitig en konden we gaan genieten van een heerlijk verzorgd ontbijt! Om 11 uur hadden we gereserveerd voor de boot naar Robbeneiland dus we moesten weer op tijd op pad.
Robbeneiland was heel indrukwekkend! Met zo'n 500 mensen (misschien overdrijf ik nu een beetje..) kwamen we na een boottocht van 20 minuten aan op het eiland en werden we opgewacht door een gids. We begonnen met een wandeltour door de gevangenis. De gids was een man die zelf voor 5 jaar gevangen had gezeten op het eiland, heel bijzonder! Hij vertelde over zijn tijd daar, de straffen die ze kregen, de weg naar meer vrijheid en het einde van de gevangenis. Ook liet hij ondertussen verschillende kamers en cellen zien van de gevangenis, waaronder dé cel van Nelson Mandela. Jeetje,,, wat een kleine hokjes!! En wat een heftig leven was het in die tijd... Wat me vooral aangreep was het verhaal van de gids zelf en zijn reactie op persoonlijke vragen vanuit de bezoekers. Hij is getekend voor het leven...
Na deze rondleiding stond een bus met gids klaar om ons rond te leiden op het eiland. Ik wist eerlijk gezegd niet dat er nog meer te zien zou zijn op het eiland dan de gevangenis, maar het eiland kent een veel grotere geschiedenis dan ik dacht!
Bij een pauze konden we foto's maken van het uitzicht over de zee en Kaapstad én zagen we een paar pinguïns!
Toen we na een schommelende boottocht terug kwamen in Kaapstad, hebben we verschillende souvenirwinkeltjes en andere winkels bezocht in de wijk Waterfront. Deze wijk is dé toeristische wijk van Kaapstad en dat was heel goed te zien, haha! Overal waren straatartiesten, dure merkwinkels, attracties en mensen. Ook was er een hele leuke foodmarket en een grote hal met allemaal kleine design/souvenirwinkeltjes erin. Heel leuk!
Van een middag de toerist uithangen, krijg je honger, dus we gingen op zoek naar iets te eten. Omdat alles vast heel toeristisch zou zijn, gingen we het eerste te beste restaurant binnen, maar ontdekte al snel dat het nogal chique was... Oeps!
Gelukkig bestond het restaurant uit twee delen, een dure en een goedkope, dus maakten ze voor ons een uitzondering en kregen wij de goedkope kaart te zien. Haha, een hele ervaring om tussen allemaal chique mensen, een hele goedkope salade te zitten eten met een vest aan van de h&m... Achja, weer iets om over te lachen!

Morgen worden we al lekker vroeg opgehaald door een organisatie waarmee we een bustour gaan maken naar Kaap de Goede Hoop. Ik ben erg benieuwd!

Bedankt voor jullie lieve reacties en felicitaties!!

Tot snel weer.
Veel liefs!

1. Regine:
    23 juli 2016
    WoW.....heerlijk . Wat weer een ervaring rijker....je verjaardag vieren in een vreemd land met vreemde mensen , maar wat dan zo geweldig uitpakt!! Superleuk.
    Kaapstad, ik ben er nooit geweest, maar hoor van velen, die er geweest zijn dat het prachtig is, mensen die in zuid Afrika zijn geweest, die echt terug willen.....zo mooi en fijn. Geniet ervan.
  2. Ernst:
    23 juli 2016
    Dat was volop genieten dus op je verjaardag. Wel heel speciaal om die op deze manier mee te maken. Jammer dat je de Tafelberg niet hebt gezien, maar door het bezoek aan het Robbeneiland ben je weer een ervaring rijker. Het zal zeker hilarisch zijn geweest om temidden van die hotemetoten in jullie H&M gedineerd te hebben. Nu maar op naar Kaapstad de Goede Hoop. Genieten maar Claudia.